مهمترین اخبار
 


 معرفی قطب تکنولوژی آموزشی کشور

امروزه قطب های علمی یکی از مهم ترین عوامل محرک توسعه کشورها در قرن بیست و یکم شناخته شده اند که هم چون موتورهای محرک توسعه در تعامل نزدیک با نهادهای مولد فکر و اندیشه عمل می کنند. قطب های علمی در قیاس با اسلاف خود یعنی نهادهای پژوهشی سنتی علاوه بر دارا بودن نقاط قوت آن ها، از خصوصیات ویژه دیگری نیز برخوردارند که امتیاز قطب های عملی محسوب می شود. تعدد و تنوع قطب های علمی یکی از شاخص های رشد و بالندگی جوامع به شمار می آید. قطب های علمی با به کاری گیری و درآمیختن چهار عنصر مفهومی و اصلی خود یعنی نوآوری، رقابت، کیفیت و دانش فنی تلاش می کنند به نیازهای اصلی جامعه پاسخ دهند. در ایران نیز هم گام با سایر کشورهای در حال توسعه، گام های مناسب و در خور توجهی در راه تشکیل قطب های علمی برداشته شده و لازم است این روند با شتاب و دقت بیشتری به منظور حصول نتایج مطلوب تر و کسب استانداردهای جهانی ادامه یابد. بهره گیری از مزیت نسبی و توان دانشگاه ها متناسب با نیازهای آتی کشور، توسعه مبتنی بر دانایی، افزایش توان علمی پژوهش گران، گسترش هدفمند مرزهای دانش، نوآوری در علم و فنّاوری و ارتقاء جایگاه علمی کشور از اهداف مهم قطب های علمی کشور است.

   تشخیص این که کدامیک از دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشكي می تواند به عنوان یک قطب علمی فعالیت کند براساس معیارها و ضوابط تعیین شده این وزارت انجام می شود.

   هر گروه علمی واجد شرایط که دارای فعالیت های علمی و ویژگی های برجسته در یک زمینه خاص آموزشی و پژوهشی یا هم کاری های علمی و بین المللی باشد پس از تصویب در وزارت متبوع، به عنوان قطب علمی شناخته می شود و می بایست برنامه ای ارائه دهد که در برگیرنده موارد زیر باشد:
1. مشخص بودن اهداف کلی و جزیی برنامه با توجه به مفاد آئین نامه قطب های علمی
2. توجیه برنامه و ضرورت اجرای آن
3. چگونگی اجرای برنامه در راستای نیل به اهداف
4. اعلام تجهیزات و نرم افزارهای مورد نیاز برای اجرای برنامه به تفکیک اقلام موجود و اقلام قابل خریداری
5. مشخص کردن همکاران اصلی برنامه و مسئوولیت هر یک در اجرای آن
6. جدول زمان بندی اجرای برنامه
7. برآورد هزینه های اجرای برنامه شامل تجهیزات، نیروی انسانی، خدمات و...
8. نحوه تأمین منابع مالی مازاد بر اعتبارات تخصیص یافته از طرف دبیرخانه شورای قطب های علمی
9. نحوه استفاده از مزیت های نسبی موجود در استان و منطقه
10. معرفی سازمان ها و شرکت های استفاده کننده از نتایج و محصول
11. معرفی دستاوردهای برنامه با توجه به اهداف آئین نامه قطب های علمی

براين اساس 26 قطب علمي توسط وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشكي تعيين شده است. لينك

   با توجه به فعاليتهاي علمي و ارزنده مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي مشهد در زمينه تكنولوژي آموزشي ، اين مركز بعنوان " قطب علمي تكنولوژي آموزشي در پزشكي" انتخاب گرديده است. اميدواريم همچون گذشته با استعانت از خداوند متعال، حمايت مديران و تلاش مستمر اعضاي هيات علمي و پرسنل بخش دانشگاه، بتوانيم به اهداف عالي قطبهاي علمي به عنوان مراكز پيشرو در علوم پزشكي دست يابيم.

گزارش عملکرد 6 ماهه اول 1393



اخبار داخلی

بازدید معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از واحد آموزش پاسخگو
بازدید از واحد آموزش پاسخگو در تاریخ 29/7/93 گروهی از EDC معاونت آموزشی دانشگاه علوم... ادامه مطلب...
IMAGE
تقدیر و تشکر از فعالان حوزه پژوهش در مرکز مطالعات و تبریک روز پژوهش به این عزیزان در قالب ایمیل
واحد پژوهش در آموزش در روز پژوهش و با تبریک این روز از تلاش و همت فعالان حوزه پژوهش... ادامه مطلب...

پیام های آموزشی

 

   

 

 
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی مشهد

دانشگاه علوم پزشکی مشهد | Mashhad University of Medical Sciences | جامعة مشهد للعلوم الطبية
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد. هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است.