اولین کارگاه آموزشی کوریکولوم خوانی با همکاری مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی و گروه آموزش پزشکی با هدف آشنایی، تحلیل و نقد برنامه درسی مصوب کارشناسی ارشد رشته آموزش پزشکی، در تاریخ 19 دی 1402 در سالن شورای 3 دانشکده پزشکی برگزار شد.
در این کارگاه مدیر و اعضای هیات علمی، کارشناسان آموزشی و دانشجویان گروه آموزش پزشکی، به عنوان ذینفعان اصلی کوریکولوم و همچنین کارشناسان مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه (EDC) و نماینده دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی شرکت داشتند.
کارگاه با معارفه و بیان اهداف و سابقه اقدامات انجام شده توسط واحد برنامه ریزی EDC درخصوص راه اندازی نهضت کوریکولوم خوانی در دانشگاه آغاز شد. در ادامه بخشهای مختلف برنامه درسی مصوب کارشناسی ارشد آموزش پزشکی که درسال 1389 به دانشگاهها ابلاغ شده است، توسط یکی از دانشجویان این رشته تشریح شد. سپس فصل اول این کویکولوم که شامل تاریخچه، چشم انداز و فلسفه رشته، پیامدها و نقشهای مورد انتظار از دانش آموختگان بود و نیز نقشها و توانمندیهای مغفول مورد نیاز آنها و چالشهای فراروی اشتغال این افراد مورد بحث و تحلیل توسط شرکت کنندگان قرار گرفت. از جمله مباحث مطرح شده در این زمینه عبارت بود از:
- ضرورت آشنایی دانشجویان با انجمنهای علمی مرتبط با رشته و صاحب نظران و مسوولین هر انجمن
- پیشنهاد اضافه شدن سه توانمندی ارزشیابی، کارآفرینی و نیازسنجی به توانمندیهای موردانتظار از دانشآموختگان رشته در بازنگری های آتی برنامه
- پیشنهاد لحاظ نمودن نقشهای خدماتی، حمایتی، توسعهای و آینده پژوهی به وظایف حرفهای دانشآموختگان در بازنگری های آتی برنامه
- پیشنهاد اضافه شدن مراکز آموزشی غیرانتفاعی، قطبهای علمی و شرکتهای دانشبنیان به لیست جایگاههای شغلی دانشآموختگان در بازنگری های آتی برنامه
- پیشنهاد ایجاد گرایشهای خاص در رشته مانند هوش مصنوعی، آینده پژوهی و ....
- رفع موانع سازمانی در کسب جایگاه شغلی تخصصی برای دانشآموختگان
تحلیل و نقد بخشهای بعدی برنامه درسی در جلسات بعدی کارگاه انجام خواهد شد. امید میرود این کارگاه، سرآغاز نهضت کوریکولوم خوانی در سطح کلیه گروههای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد باشد تا از این مسیر امکان رصد و ارزیابی برنامههای درسی مصوب و اجرا شده، فراهم گردیده و درصورت نیاز بازنگری برنامهها انجام شود.