واحد برنامه ریزی
معرفی واحد برنامه ریزی درسی
شناخت و پرورش ظرفیت ها و قابلیت های نیروی انسانی نقش بسیار تعیین کننده ای در کارايي و تحقق اهداف هر سازمان به ويژه سازمانها و نظامهاي آموزشي ايفا مي کند. از اینرو سازمان هایی که برنامه نظام مند برای توسعه سرمایه ها و دارایی های نامشهود دارند، در دستيابي به آرمانهاي خود موفقتر هستند. موفقيت دانشگاهها در زمينه آموزش، نيز در گرو صلاحیت های حرفه ای اساتید آن است و به همين دليل عملکرد و موفقیت آموزشي دانشگاههای علوم پزشکی نيز تا حد زیادی به کارایي اساتيد و مدرسان آن بستگی دارد، لذا این دانشگاهها در جهت انجام رسالت و اهداف خود نیازمند اساتيدي هستند که علاوه بر داشتن توانایی و مهارتهای لازم در ارائه خدمات تخصصی رشته تحصیلی خود به مهارتهای دیگری در حوزه آموزش مجهز باشند. دانش و مهارتهایی که معمولا در طی تحصیلات دانشگاهی زمینه کافی برای شکل گیری و کسب آنها فراهم نمی گردد. بنابراین ایشان به ندرت توانمندیهای لازم را در طول تحصیل خود در این حوزه کسب می کنند. بدین جهت توانمندسازی اعضای هیات علمی در جهت توسعه حرفه ای (مرتبط با آموزش) و پیشبرد اهداف آموزشی حایز اهمیت اساسی است تا اعضای هیات علمی برای انجام بهینه وظایف و نقشهای آموزش خود آماده گردند.
تحقق توانمندسازی اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي علوم پزشکي در زمينه مسائل آموزشي نیازمند برنامه ریزی دقیق، هدفمند و استفاده از روشها و رويکردهاي جدید و موثر توانمندسازی است.اگر آموزشهايي که براي توانمندسازي اساتيد پزشکي در زمينه مباحث آموزشي طراحي مي شود مناسب و کافی باشد، مي تواند کمک بزرگي باشد به اساتيد پزشکي که ممکن اموزش کمي در زمينه مباحث اموزش پزشکي ديده اند يا اصلا در اين زمينه اموزشي نديده اند. شايد بتوان گفت که تنها در سايه طراحی و اجرای موثر این برنامه ها، بسترهاي لازم جهت موفقیت و ارتقای عملکرد آموزشي اعضای هیات علمی فراهم میگردد.
یکی از توانمنديهاي ضروری برای اساتید و افراد و کارشناسان فعال در حوزه آموزش پزشکی، توانمندیهای مربوط به برنامه درسي، توانمنديهاي مربوط به يادگيري مادام العمر، توانمندیهای مربوط به روشهای تدریس و اجرای مناسب آموزش و ... است . به همین دلیل واحد برنامه ریزی مرکز مطالعات تلاش می نماید بر اساس اهداف و سیاستهای مرکز مطالعات و نیز بر اساس نیازسنجی رسمی و غیر رسمی از اساتید با استفاده از شیوه های مختلف اموزشی از جمله ارایه مشاوره فردی، تولید محتوای آموزشی، برگزاری کارگاههای آموزشی در قالب دوره های توانمندسازی الزامی اساتید جدید الورود و نیز کارگاههای آموزشی دیگر برگزار نماید.واحد برنامه ريزي مرکز مطالعات و توسعه آموزش با همكاري اعضاء هيات علمي و كارشناسان دانشگاه و با استفاده از يافتههاي پژوهشهاي آموزشي در باره چگونگي بهبود كيفيت آموزشي و به كار بردن برنامه ريزي در نظام آموزشي، به بازانديشي، بازسازي و بازآفريني اين نظام مي پردازد. لذا براي نيل به اين اهداف فعاليتهاي خود را عمدتا در محورهاي زير متمركز نموده است :
♦ ارتقا سطح مهارتهاي برنامه ريزي آموزشي (تدوين طرح دوره، طرح درس و . . .) در اعضا هيئت علمي با برگزاري کارگاه هاي مرتبط و ارائه مشاوره.
♦ مشارکت در تدوين و بازنگري برنامههاي آموزشي در سطوح مختلف (به ويژه برنامه درسي=Course Planو طرح درس=lesson plan) رشته ها و مقاطع مختلف
♦ ارتقا سطح مهارتهاي آموزشي و ارزشيابي اعضاء هيات علمي دانشگاه از طريق برگزاري كارگاههاي مرتبط و ارائه مشاوره هاي فردي و گروهي
♦ ارائه مشاوره به دانشجويان در زمينه روشهاي نوين ياددهي و يادگيري، برنامه ريزي آموزشي و پژوهش هاي مرتبط
♦ مشاركت در تدوين و بازبيني برنامههاي آموزشي براي راه اندازي رشتههاي جديد در دانشگاه
♦ پيگيري و هدايت روند تصويب و ارتقا برنامه ها و دوره هاي آموزشي در سطوح و مقاطع مختلف در دانشگاه
♦ توسعه روشهاي نوين سنجش و ارزشيابي دانشجويان و ارائه مشاوره به اساتيد و گروه هاي آموزشي در اين مورد و برگزاري کارگاه
♦ هدايت پروژه اعتبار بخشي برنامه هاي آموزشي (مورد تاكيد وزارت متبوع) و مشاركت در تدوين و اجراي فرآيند ارزشيابي دروني و بيروني
♦ انجام مطالعات كاربردي در زمينه ارتقا و توسعه روشهاي نوين آموزش و ارزشيابي و موضوعات كاربردي در آموزش نظير تئوريهاي نوين يادگيري- مهارت هاي ارتباطي- نياز سنجي آموزشي و . . .
همچنين از وظايف خطير مركز توسعه به منظور تقويت مهارتهاي برنامه ريزي درسي و بهبود كيفيت مواد ياددهي، يادگيري، ارزيابي يادگيري دانشجويان و كارآيي آموزش مي باشد كه اين وظايف از طريق كميته برنامه ريزي درسي و بازنگري دورس انجام مي گيرد. كه اهداف آن عبارتند از :
- بهبود برنامه درسي
- انطباق برنامه هاي درسي با نيازهاي جامعه
- انطباق برنامه هاي درسي با وظايف آينده دانشجويان