مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی

کمیته دانشجویی

معرفی کمیته دانشجویی

 
 

دانشجویان مشتریان اصلی نظام آموزشی هستند و وجود ساز و کار دائمی برای بهره‌گیری از مشارکت آنان برای بهبود نظام آموزشی ضروری است. سازمان‌دهی، هماهنگی و انسجام بیشتر فعالیت‌های دانشجویی و استفاده از پتانسیل‌های ایشان در توسعه آموزش علوم پزشکی در سطوح مختلف اعم از وزارتی، دانشگاهی و برنامه­ های آموزشی نیاز به یک تشکل ساختارمند دانشجویی را در نهاد مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی آشکار می­ سازد. برای دستیابی به این مهم، از سال ۱۳۸۹ کمیته‌های مشورتی با مسئولیت ارتقای کیفی آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل شده است. 

به منظور ارتقای سطح مشارکت و فعالیت­های دانشجویی، بازنگری آیین ­نامه در سال ۱۳۹۶ در دستور کار وزارت متبوع قرار گرفت و پس از بازنگری با عنوان کمیته دانشجویی مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی مصوب گردید.



شرح وظایف

این کمیته در راستای رسالت کلی و در چارچوب سیاست ها و برنامه های مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی در موارد زیر فعالیت می‌نماید :

1) آگاه سازی، تشویق و جذب دانشجویان جهت مشارکت در فعالیت های توسعه آموزشی

2) بسترسازی در جهت توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی در زمینه آموزش علوم پزشکی از طریق :

الف .برگزاری سمینارها، کارگاه ها و دوره های آموزشی مرتبط با آموزش علوم پزشکی مبتنی بر نیازهای دانشجویان

ب .ارائه مشاوره به دانشجویان و تشکل های دانشجویی در زمینه آموزش علوم پزشکی

پ .جلب حمایت از شرکت دانشجویان در برنامه های آموزشی ملی و بین المللی مرتبط با آموزش علوم پزشکی

3) برقراری ارتباط، اطلاع رسانی و بسترسازی جهت تعامل و تبادل تجارب دانشجویی در حوزه آموزش علوم پزشکی از طریق :

الف. جلسات درون و برون دانشگاهی

ب . همایش ها و جشنواره ها

پ . رسانه های مختلف اعم از نشریات، فضای مجازی و...

4) مشارکت فعال در پیاده سازی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی وزارت در چارچوب فعالیت های مرکز مطالعات دانشگاه از طریق :

الف . آشناسازی دانشجویان با بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی

ب . همکاری در پروژه های دانشگاه در جهت پیاده سازی بسته های تحول

پ . مشارکت در انجام مأموریت های ویژه پذیرفته شده توسط دانشگاه ها

ت . مشارکت در نقد اقدامات ذیل بسته های تحول و به روزرسانی آنها

ث . مشارکت در ارزیابی های کیفی، خودارزیابی و ارزیابی های محوله

5) خودارزیابی و مشارکت در ارزشیابی های کمیته های دانشجویی

6) به روز نگه داشتن صفحه کمیته دانشجویی در وب سایت مرکز مطالعات دانشگاه و مستندسازی و تهیه آرشیو فعالیت های کمیته دانشجویی

7) همکاری و مشارکت در فعالیت های مرکز مطالعات دانشگاه در زمینه برنامه ریزی درسی اعم از نیازسنجی، طراحی، اجرا و ارزشیابی

8) همکاری و مشارکت در فعالیت های مرکز مطالعات دانشگاه در زمینه ارزشیابی های فعالیت های آموزشی از طریق :

الف. مشارکت در طراحی، اجرا و بازخورد ارزشیابی های برنامه، دورهاعضای هیأت علمی، کارکنان و فرآیندهای آموزشی

ب . مشارکت در ارزشیابی سیاست ها و آیین نامه های آموزشی مرتبط با دانشجویان

9) همکاری و مشارکت در فعالیت های مرکز مطالعات دانشگاه در زمینه طراحی، اجرا و ارزشیابی های ایده های نوآورانه آموزشی و پژوهش در آموزش

10) بسترسازی برای آموزش دانشجویان در جهت مستندسازی فرایندهای آموزشی و تبدیل ایده به محصول کاربردی

11) جلب حمایت از ارائه نتایج پژوهش ها و طرح های نوآورانه آموزشی دانشجویان در همایشها و مجامع ملی و بین المللی از طریق هماهنگی با مدیریت مرکز مطالعات دانشگاه

12) تألیف و ترجمه کتب مرتبط با آموزش علوم پزشکی برای دانشجویان با مدیریت مرکز مطالعات دانشگاه
شرایط عضویت

این کمیته شامل دانشجویان فعال و علاقه مند به فعالیت در عرصه توسعه آموزش است که حائز شرایط زیر می‌باشند :

1- علاقه مندی به فعالیت های توسعه آموزشی (سابقه همکاری با مراکز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش یا همکاری در طرح های پژوهش در آموزش یا داشتن ایده های نو برای ارتقای آموزش و ...)

2-احراز معدل حداقل 14 در آخرین نیمسال تحصیلی قبل از درخواست عضویت وحفظ حداقل معدل برای تداوم عضویت

3- عدم سوء رفتار حرفه ای به تأیید معاونت آموزشی دانشکده محل تحصیل دانشجو
کارگروه های کمیته

کمیته توسعه دانشجویی شامل کارگروههای زیر میباشد

  • کارگروه توسعه آموزش پزشکی
  • کارگروه توانمندسازی دانشجویان
  • کارگروه تالیف و ترجمه
  • کارگروه روابط عمومی
  • پژوهش در آموزش و دانش پژوهی:
  • کارگروه هوش مصنوعی
  • کارگروه ایده های نوآورانه آموزشی
  • تولید محتوا، آموزش مجازی و میکرولرنینگ
  • کارگروه هنر در آموزش

کارگروه توسعه آموزش پزشکی:

علم آموزش پزشکی علم نحوه تربیت دانشجویان علوم پزشکی و اختصاصاً پزشکی توانمند و کارآمد است. آشنایی دانشجویان با این علم مسیری برای آشنا شدن با استاندارد های جهانی آموزش پزشکی و در نتیجه مطالبه آنها از سوی دانشجویان و حرکت به سمت دانشگاهی متعالی تر در عرصه آموزش خواهد بود. در کمیته دانشجویی توسعه آموزش یکی از مهم ترین وظایف ما آشنا سازی دانشجویان با این علم خواهد بود

شرح وظایف: 1( ارتقاء جایگاه علم آموزش پزشکی میان اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد 2( آشنا سازی دانشجویان با مبانی اولیه علم آموزش پزشکی از طریق تولید محتوای صوتی و بصری، برگزاری کارگاه، برگزاری مدرسه و... 3( برگزاری دوره های پیشرفته آموزش پزشکی برای افراد علاقه مند به این حیطه در دانشگاه 4( کشف دانشجویان توانمند و علاقه‌مند به علم آموزش پزشکی جهت بهره بردن از استعداد ایشان در زمینه ارتقاء این علم در دانشگاه 5( آشنا ساختن دانشجویان با رویداد های مطرح دنیا و کشور در حوزه علم آموزش پزشکی 6( هم فکری و ارائه راهکار جهت بهبود فرایند های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

 

کار‌گروه توانمند سازی :

 علوم پزشکی با ارتباط با بیمار، همتایان و همکاران و مسئولین مختلف گره خورده است و کیفیت این ارتباط تاثیر بسزایی در کیفیت تجربه کاری و البته ارائه خدمت به بیماران خواهد داشت. از مهم ترین دستاورد های فعالیت های دانشجویی، فراگیری مهارت های نرم مختلف به صورت تجربی و در ارتباط با دیگران است. در این کار گروه با هدف آموزش اصولی مهارت های نرم فردی و گروهی، تلاش می کنیم دانشجویانی توانمند تر در این حوزه ها داشته باشیم.

شرح وظایف: 1( برگزاری مدرسه، کارگاه و یا تولید محتوای سمعی و بصری برای تقویت توانمندی ها و مهارت های نرم دانشجویان با تمرکز بر اعضای کمیته دانشحویی توسعه آموزش دانشگاه و دانشکده ها شرح وظایف مسئول: برقراری ارتباط با اساتید توانمند در این حوزه برای ارتقا کیفیت خروجی های کارگروه

 

کارگروه تالیف و ترجمه:

 در طی یک صده اخیر فعالیت دانشمندان مختلف در حیطه های مختلف علم آموزش پزشکی، مطالب بسیار زیادی تولید و به چاپ و انتشار رسیده اند. متاسفانه تنها قسمت بسیار اندکی از این مطالب به زبان فارسی ترجمه شده اند. کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشگاه تلاش می کند تا با ترجمه منابع مورد نیاز دانشگاه و دانشجویان، ارتباط بین این دو را با علم آموزش پزشکی بیش از پیش تقویت کند

شرح وظایف: 1( بررسی متون مرتبط با آموزش پزشکی موجود از نظر ارتباط با دانشجویان و ترجمه شده بودن یا نبودن 2( اولویت بندی و انتخاب متون جهت ترجمه زیر نظر اساتید دانشگاه 3( توانمند سازی دانشجویان در حیطه ترجمه متون از طریق برگزاری مدرسه، کارگاه، تولید محتوای سمعی و بصری و ... 4( همکاری با کارگروه آموزش مجازی و میکرولرنینگ جهت ترجمه محتواهای آموزشی روز دنیا 5( بررسی حیطه های مورد نیاز دانشگاه جهت تالیف کتاب با همکاری اساتید دانشگاه و یا مراکز معتبر آموزش پزشکی ایران و جهان شرح وظایف مسئول: 1( ارتباط با گروه آموزش پزشکی دانشگاه جهت استفاده از ظرفیت ها و مشورت ایشان

کار‌گروه روابط عمومی:

 مستند سازی فعالیت ها و ارتباط با مخاطب اهمیتی به اندازه دیگر فعالیت های کمیته دانشجویی توسعه آموزش دارد. در این کارگروه تلاش می کنیم با اطلاع رسانی فعالیت ها به جامعه هدف، شبکه توسعه آموزش دانشگاه را گسترده تر کنیم

 شرح وظایف: 1( اطلاع رسانی های برنامه های مختلف کمیته 2( ادمین صفحات مجازی 3( پیگیری مسائل مربوط به سایت 4( تولید محتوا از برنامه های کمیه (برنامه ریزی برای عکاسی، فیلم برداری، تدوین و ویرایش و ...( 5( اطلاع رسانی رویداد های درون کمیته (جلسات و اخبار داخلی( 6( رسیدگی به حساب پشتیبانی صفحات مجازی وظایف مسئول: 1( ارتباط با روابط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه

 

پژوهش در آموزش و دانش پژوهی:

حرکت به سمت افق های روشن آموزشی نیازمند آگاهی از وضعیت موجود، حصول اطمینان از موثر بودن روش های مورد نظر برای توسعه و به کار بستن اطلاعات کسب شده از طریق موارد قبلی به صورت نظام‌مند و مستند است. در این کارگروه تلاش می کنیم با همکاری با واحد پژوهش در آموزش مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه در راستای اهداف ذیل قدم برداریم

شرح وظایف: 1( تشریح اهمیت و تفاوت های بین پژوهش در آموزش و دانش پژوهی برای دانشجویان 2( توانمند سازی دانشجویان علاقه مند از طریق برگزاری کارگاه، مدرسه، تولید محتوا و ... 3( معرفی جشنواره های برتر ایران و جهان در این حیطه ها به همراه امتیاز شرکت و موفقیت در این جشنواره ها 4( تعریف پروژه های پژوهش در آموزش و دانش پژوهی با توجه به اهداف توسعه آموزش دانشگاه 5( تشویق افراد فعال در این حوزه برای شرکت در جشنواره های مطرح در همین حوزه

شرح وظایف مسئول: 1( جذب اساتید توانمند در این حیطه برای ارتقا فعالیت کارگروه 2( ارتباط با واحد پژوهش در آموزش مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه جهت آگاهی از اولویت های آموزشی دانشگاه

 

هوش مصنوعی:

هوش مصنوعی عرصه ای نو در عصر ارتباطات به شمار می رود و ظرفیت های گسترده آن باعث شده تا در امر آموزش نیز به طرق مختلف بتوان از آن بهره جست. به علت نو ظهور بودن هوش مصنوعی، هنوز مطالب زیادی در مورد امکان به کار بردن آن در قسمت های مختلف آموزش و میزان تاثیر گذاری آن برای کشف کردن وجود دارد. کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشگاه در این کارگروه تلاش می کند تا با کشف افراد توانمند در این حوزه و بررسی حیطه های قابل فعالیت، در این راه پیشرو باشد.

شرح وظایف: 1( کشف حیطه های مطرح در حوزه هوش مصنوعی در آموزش پزشکی 2( آگاه سازی دانشجویان در مورد اهمیت و کاربرد های هوش مصنوعی در آموزش پزشکی 3( توانمند سازی و جلب دانشجویان جهت فعالیت در ارتقا آموزش پزشکی از طریق هوش مصنوعی از طریق برگزاری مدرسه، کارگاه، تولید محتوای صمعی و بصری و ... 4( همکاری با گروه انفورماتیک پزشکی دانشگاه جهت ارتقا این حوزه 5( طراحی پروژه جهت به کاربردن هوش مصنوعی در عرصه آموزش بالینی و غیر بالینی

شرح وظایف مسئول: 1( ارتباط با گروه انفورماتیک پزشکی دانشگاه

 

کارگروه ایده های نوآورانه آموزشی

 در طی تمام سال هایی که آموزش علوم پزشکی در اقصا نقاط جهان در حال انجام بوده، همواره مسائل و مشکلاتی بر سر راه آن نیز وجود داشته است. در گذر زمان با توجه به شرایط مختلف در دانشگاه های مختلف، راه حل های متنوعی برای برطرف کردن این مشکلات و تعالی آموزش مطرح شدند. امروزه نیز با وجود تمام پیشرفت های حاصل شده در علم آموزش پزشکی، همچنان این نیاز وجود دارد که دانشجویان دغدغه مند در حوزه آموزش توانمند شده و بتوانند با کشف مشکلات و بررسی علمی آنها، در راستای بهبود شان ایده پردازی کنند.

شرح وظایف: 1( آشنایی دانشجویان با جشنواره های ایده های نو آورانه آموزشی در ایران و جهان و مزایای شرکت در آنها 2( برگزاری جشنواره ایده های نوآورانه آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و در سطح کلان منطقه 9 آمایشی وزارت بهداشت 3( آگاه سازی دانشجویان در ارتباط با مشکلات آموزشی و توانمند سازی آنها برای ایده پردازی در این حیطه از طریق برگزاری مدرسه، کارگاه، تولید محتوا و ... 4( فراهم کردن شرایط برای پیگیری و اجرای ایده های نوآورانه استخراج شده از میان دانشجویان

 

تولید محتوا، آموزش مجازی و میکرولرنینگ

: یکی از مهم ترین شیوه های آموزش در بزرگسالان آموزش خود راهبر است که در آن دانشجو با استفاده از محتوا های آموزشی استاندارد، خود مسئولیت یادگیری بخشی از مطالب را بر عهده می گیرد. امروزه منابع متنوعی برای یادگیری علوم پزشکی در پایگاه های اینترنتی در دسترس همگان قرار دارند. کمیته دانشجویی توسعه آموزش با فعالیت در این حیطه می تواند از تولید و جمع آوری محتوا های استاندارد در همین حوزه اطمینان حاصل کند.

 

شرح وظایف: 1( نیاز سنجی و کشف نقاط نیازمند به ارتقاء از طریق تولید محتوای سمعی یا بصری و طراحی پروژه برای آن 2( کشف نقاط قوت و ضعف در آموزش مجازی دانشجویان وظایف مسئول: 1( ارتباط با دانشکده ها جهت انتقال نظرات دانشجویان در حیطه محتوا های درسی تولید شده توسط اساتید به مسئولین ذی ربط در دانشگاه 2( ارتباط با مسئول واحد آموزش مجازی دانشگاه و همکاری جهت ارتقا این واحد

 

 

کارگروه هنر در آموزش پزشکی:

حفظ نشاط محیط آموزشی مسئله‌ای بسیار موثر در حفظ کارایی آموزش است. هنر و بازی‌وارسازی دوتا از راه‌حل‌های بسیار مهم بشر برای این امر هستند. در این کار گروه تلاش می‌کنیم تا با ادغام هنر و بازی در آموزش، تمایل دانشجویان برای یادگیری مطالب مختلف را افرایش دهیم.

شرح وظایف: 1( فعالیت در حوزه‌های نمایش، گرافیک، بازی‌وارسازی، موسیقی و دیگر حیطه های هنری جهت ارتقا نشاط آموزشی در دانشگاه و بهبود کیفیت آموزشی آن 2( جلب دانشجویان توانمند و دغدغه مند برای همکاری و تولید محتوا در این حوزه‌ها 3( آگاهی و توانمندسازی دانشجویان علاقه‌مند از طریق برگزاری مدرسه، کارگاه، تولید محتوای سمعی و بصری و .... 4( برگزاری جشنواره هنر در آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد 5( همکاری با اساتید توانمند و دغدغه‌مند در این حوزه 6( استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های غیر علوم پزشکی برای ارتقا این حوزه 7( نیازسنجی از دانشجویان جهت برگزاری پروژه در این حیطه 8( برگزاری پروژه و ارائه بازخورد به مسئولین آموزشی دانشگاه

مسابقه چالش ها و ایده های آموزشی پل