مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی

واحد سنجش و ارزیابی دانشجو

معرفی واحد سنجش و ارزیابی دانشجو

 
رسالت و چشم انداز :
تعريف ارزشيابي آموزشي
ارزشيابي آموزشي عبارت است از فرآيندي منظم و منسجم براي مشخص نمودن ميزان پيشرفت انجام کار و فرآيندهاي آموزشي در مسير رسيدن به هدف هاي آموزشي.

هدف کلی:
 ارتقاء کیفیت فعالیت هاي آموزشي ، پژوهشي، درماني که توسط سازمان ارائه می شود.

اهداف اختصاصی :
  • افزایش کیفیت خدمات آموزشی در واحدهاي مختلف آموزشي
  • افزایش کیفیت خدمات پژوهشی در واحدهاي مختلف آموزشي
  • افزایش میزان رضایتمندی گیرندگان خدمات درمانی (بیماران) از واحدهاي مختلف آموزشي
 
ساختار واحد ارزشیابی :
کمیته ارزشیابی برنامه
کمیته آزمونهای دانشجویی
کمیته ارزیابی درونی
کمیته ارزشیابی بیرونی
کمیته ارزشیابی سیستم


 برنامه های آینده :

  • تشکيل جلسه کميته ارزشيابي آموزش دانشگاه باحضوراعضاء
  • تدوين کتاب و پمفلتهاي آموزشي درارتباط با ارزشيابي
  • پیگیری تشکیل کمیته ارزیابی بیرونی دانشگاه و انجام ارزيابي بيروني براساس جدول زمان بندي شده
  • ارتقاء فعالیتهای کمیته های واحد ارزشیابی آموزش دانشگاه
  • برگزاري کارگاههاي آموزشي درارتباط با ارزشيابي
  • ارزشيابي و رتبه بندي دفاترتوسعه آموزش دانشکده ها
  • انجام ارزشيابي برنامه وسيستم درمرکزمطالعات وتوسعه آموزش علوم  پزشکي
  • انجام ارزيابي دروني جديد درگروههاي آموزشي دانشگاه

ارزشیابی برنامه و اعتباربخشی

ارزشیابی؛ فرایند تعیین کردن، به دست آوردن و فراهم ساختن اطلاعات توصیفی و قضاوت در مورد ارزش و مطلوبیت اهداف، برنامه ‎ها، نحوه اجرا و نتایج به منظور هدایت تصمیم‏ گیری، خدمت در جهت پاسخگویی نیازها و درک بیشتر از پدیده‎ ‎های مورد بررسی است.

 اعتباربخشی (Accreditation ) یکی از الگوهای مورد استفاده در ارزشیابی برنامه و موسسه است.

اعتباربخشی رویکرد مبتنی بر قضاوت خبرگان است و  در 2 حوزه برنامه و موسسه اجرا می­شود. در طی فرآیند اعتباربخشی موقعیت موسسه و یا برنامه با استانداردهای از پیش تعیین مورد بررسی قرار می­گیرد.  بدیهی است با توجه به تفاوت در ساختارهای نظام آموزش عالی، فرهنگی و سیاسی یک الگوی یکسان اعتباربخشی برای تمام کشورها وجود ندارد. بنابراین هر کشور با توجه به شرایط خاص خود، الگوی مناسب اعتباربخشی را طراحی و اجرا می­کند. تقاضا برای  اعتباربخشی چه موسسه ­ای یا برنامه در کشور امریکا به صورت اختیاری است.

اعتباربخشی در طی 3 مرحله انجام می­گردد: خودارزیابی، ارزیابی بیرونی و تصمیم ­گیری در خصوص موقعیت اعتباربخشی موسسه یا برنامه توسط موسسه اعتباربخشی کننده است. در کشورمان به دنبال ابلاغ طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و معرفی بسته اعتباربخشی با 4 محور اعتباربخشی موسسه ­ای، بیمارستانی، برنامه­ ای و بین ­المللی سبب شده است حرکت در این مسیر سرعت بیشتری پیدا نماید.